Toivepostaus: Miten minusta tuli yrittäjä ja miten se onnistuu kroonisen sairauden kanssa?

 

Minun lempeämpi yritystarinani



Tätä postausta minulta on paljon kysytty ja on toivottu, että kerron oman polkuni yrittäjäksi. Kroonisen sairauden kanssa se ei luonnollisestikaan ole ollut mikään helpoin tie - ei ainakaan kaikkein kivuttomin.


Lisäksi hieman kliseisesti täytyy todeta, että olen myös se, josta ei ikinä pitänyt tulla yrittäjää; "ei kyllä ole minun juttuni" - muistan monesti sanoneeni. Nyt ymmärrän, miten väärä käsitys minulla on ollut yrittäjyydestä. Joten tässä sitä ollaan - enkä voisi edes kuvitella palaavani entiseen!


Syyt yrittäjyyden taustalla

Mistä se ajatus sitten lähti? Lyhyesti juurisyyt yrittäjyyden taustalla ulottuvat syksyyn 2019, jolloin elämäni muuttui sairastuttuani vaikeaan uupumukseen ja ylikuntoon. Jos et vielä tunne tarinaani, niin suosittelen lämpimästi lukemaan siitä ensin täältä


Yrittäjyys ei kuitenkaan ollut omassa päässäni vakavasti otettava asia, vasta kuin kaksi vuotta sairastumisen jälkeen. Siinä välissä olin ollut pitkään pois töistä - ensin sairauslomalla ja sitten opintovapaalla sekä saanut myös fibrmyalgiadiagnoosin. Oli ollut aikaa pysähtyä ja pohtia elämää monesta eri näkökulmasta: mitä haluan elämältä, mikä tekee minut oikeasti onnelliseksi ja haluanko - saatikka pystynkö enää palata entiseen?


Ratkaisevan sysäyksen oman yrityksen perustamiselle sain alkuvuodesta 2022, kun yritin palata opintovapaalta takaisin työhöni ammattiteatterin viestintä- ja markkinointipäällikkönä. Sairaudestani johtuen paluu normaaliin arkeen ei onnistunut ongelmitta. Jotta työn teko olisi ollut mahdollista, olisi työtä tarvinnut järjestellä ja muokata terveyteni ehdoilla, ja koska tämä ei ollut vaihtoehtona, oli pakko miettiä muuta.


Selvää oli myös se, että en tule näillä diagnooseilla saamaan työkyvyttömyyseläkettä tai muita etuuksia joiden kanssa taloudellisesti pärjätä. En myöskään halunnut lähteä etsimään uutta työpaikkaa, koska tunne omannäköisestä ja merkityksellisemmästä arjesta sekä elämästä oli vahvistunut opintovapaan, saaristoon muuton ja lempeämmän elämän myötä. En halunnut myöskään ottaa askeleita enää taaksepäin, vaan suunnata katseeni rohkeasti kohti tulevaa. 


Ja koska olin jo kouluttautumassa myös kahteen uuteen ammattiin (joogaopettaja ja life coach) sekä kehittänyt osaamistani kirjoittamisen, sosiaalisen median ja digimarkkinoinnin saralla, oli oma yritys kaikkein houkuttelevin ovi, jonka taakse kurkistaa. Lisäksi olin jo toista vuotta pyörittänyt Lempeämpi minä -blogia ja somekanavia, joten uskalsin luottaa myös siihen, että niiden myötä sitoutunutta yleisöä ja tarvetta palveluilleni löytyisi.


Miten tähän on päästy?

Viimein toukokuussa 2022 minusta tuli yrittäjä ja Lempeämpi minä muuttui virallisesti toiminimi yritykseksi, joka tarjoaa ensisijaisesti hyvinvointipalveluita joogan sekä valmennuksien saralla, ja pääasiassa etäyhteyksinTässä kohtaa uusi alku yrittäjänä ei enää tuntunut vieraalta ja pelottavalta - joltain sellaiselta, johon olisi ryhdyttävä vain pakon edessä. Nyt siitä oli tullut mahdollisuus ja jopa unelma!


Ennen lempeämpää elämää en edes täysin tiennyt, mikä oli aidosti minun näköistäni ja itselleni merkityksellistä työtä. Nyt tiedän - ja tärkeintä on, että saan toteuttaa kaiken terveyteni ehdoilla. Olen myös huomaamattani vuosien saatossa kehittänyt itselleni juuri sellaista osaamista, mistä nyt yrittäjänä hyödyn; tuotteistamista, taloushallintoa, projektijohtamista, myyntiä ja markkinointia. Olen myös luonteeltani niin itseohjautuva, määrätietoinen ja sinnikäs, että on oikeastaan ihme, että nyt vasta näen itseni yrittäjänä.


Olen asennoitunut kohtaamaan myös haasteet ja epäonnistumiset - nähden ne mahdollisuuksina ja oppikokemuksina. Olen valmistautunut huolella ja ottanut asioista selvää. Olen hyödyntänyt aktiivisesti alkaville yrittäjille suunnattuja palveluita, kuten täällä asuinseudullani toimivaa Yrityssaloa. Olen opetellut uusia taitoja ja kokonaan uudet ammatit. Olen osallistunut koulutuksiin, lukenut ja kuunnellut podcasteja - etenkin digiyrittäjyydestä. Olen keskustellut asiantuntijoiden kanssa, rakentanut toimintasuunnitelmaa ja talouslaskelmaa, kartoittanut riskejä ja myös omia vahvuuksiani. Olen verkostoitunut.


Starttirahan saaminen oli myös yksi merkittävä askel tämän uuden unelman toteutumisessa. Olen luottanut myös siihen, mitä jo tiedän. Apunani ovat olleet etenkin määrätietoisuuteni ja sinnikkyyteni. Ja kaikki tämä on vaatinut myös luovuutta, kärsivällisyyttä, epävarmuuden ja keskeneräisyyden sietokykyä - rohkeutta, aikaa ja puhdasta työtä. Hienointa kuitenkin on se, että vihdoin olen päässyt valjastamaan kaikki vahvuuteni vain ja ainoastaan omaan käyttööni. 



Voinko olla yrittäjä sairaudestani huolimatta? 

Tämän kysymyksen kohdalle jouduin pysähtymään kertoessani muille yrittäjyydestäni. En siksi, että itse epäröisin, mutta minulle heräsi huoli; pohtivatko asiakkaani, miten aion pärjätä, vaikka sairaus vaikuttaa työkykyyni? Entä voiko minuun yrittäjänä luottaa?

Ymmärrän, jos asia mietityttää. Itselleni ehtona yrittäjyydessä oli se, että sen lisäksi, että itse uskon itseeni, niin myös yritysneuvojat, joiden kanssa olen tehnyt liiketoimintasuunnitelmaa ja riskien arviointia, ovat uskoneet mahdollisuuksiini. En lähde tavoittelemaan suurta taloudellista menestystä, vaan riittää, että tulen toimeen. Haluan elää mahdollisimman hyvinvoivana. 

Olen realistinen vointini suhteen ja rehellinen asiakkailleni. Tiedostan voimavarani enkä sovi sellaisia aikatauluja, joihin en koe pystyväni. Mietin aina tarkkaan, mihin resurssini milloinkin riittävät. Jos terveydentila on heikko, asiakkaita on otettava vähemmän. Valitsen itselleni sopivat asiakkuudet - ihmiset, jotka haluavat tehdä kanssani töitä sairaudestani huolimatta.

Yhtäkään harjoitusasiakasta vuoden aikana en ole perunut ja palautteet ovat olleet rohkaisevia sekä sydäntä lämmittäviä. Valmennukset kestävät vain tunnin kerrallaan enkä sovi useita asiakkaita samalle päivälle. Työskentelen pääasiassa omasta kodista etäyhteydellä, mikä mahdollistaa myös maksimaalisen levon. Aamut aloitan rauhassa antaen keholleni aikaa käynnistyä. Jos tiedossa on tärkeä tapaaminen/tapahtuma, varaan kalentereistani päiviä ennen ja jälkeen h-hetken, jotta saan kerättyä voimia. Tätä se tasapainoilu on arkielämässäkin.

Olen jo opintovapaan aikana oppinut suunnittelemaan elämääni ja säännöstelemään voimavarojani terveyteni ehdoilla. Palkkatyössä tämä ei ollut mahdollista, mutta yrittäjyys kotoa käsin on eri asia. 
Kun ryhtyy yrittäjäksi krooninen sairaus matkakumppanina, joutuu tekemään moninkertaisesti enemmän töitä, jotta saavuttaa haluamansa, kun mikään ei ole itsestäänselvyys. Haluan kuitenkin olla esimerkki siitä, että unelmia voi ja kannattaa silti tavoitella eikä rohkeutta ole syytä jättää käyttämättä.


Kävi miten kävi, olen itseni puolella

Uskon vahvasti siihen, että tämä on juuri se minun polkuni - mitä vahvemmin sille astun, sitä tukevammin jalkani painautuvat maata vasten. Tämä suunta ja tämä tie kantavat. Tuntuu hyvältä tehdä töitä vain ja ainoastaan itselleni.


Minun ei ole koskaan ollut helppo sopeutua työpaikkojen erilaisiin ongelmiin eikä minun haluni kehittää asioita ole aina ollut muiden mielestä pelkästään hyvä asia. En ole koskaan suostunut ns. "tyytymään", vaan olen seissyt omien arvojeni ja oikeuksien puolella. Vaikka yhdessä työskentelyssä on paljon hyvää, koen saavani enemmän irti yksin tekemisestä. Saan myös nykyisestä työstäni niin paljon enemmän merkityksellisyyden tunnetta elämääni, ettei sitä voi edes verrata entiseen.


Olen löytänyt omannäköisen tavan elää, omilla sekä terveyteni ehdoilla - ja se tuntuu todella hyvältä! Kuten tuntuu myös vapaus, jonka yrittäjyys mahdollistaa. Piti vain uskaltaa ottaa se rohkea askel ja katsoa, millaisia uusia polkuja, ihmisiä ja mahdollisuuksia edessä avautuu. Nyt toiveeni on, että saan jatkaa tällä polulla mahdollisimman pitkään.


Ja tälläkään kertaa en anna kroonisen sairauteni olla este unelmalleni, vaikka se välillä tahtia hidastaakin. Tuli vastaan sitten mitä tahansa ja millaisia esteitä vain, tai vaikka polku osoittautuisikin umpikujaksi, minua lohduttaa ja kannattelee aina voimalauseeni; kävi miten kävi - olen itseni puolella.


Lempeydellä

Annukka


Psst. Mietitkö sinäkin yrittäjyyttä, mutta et tiedä mistä lähteä liikkeelle tai sinua pelottaa ottaa askel tuntemattomaan? Jos jokin askarruttaa, voit laittaa minulle rohkeasti viestiä lempeampimina@gmail.com. Ehkä voisin auttaa sinua Lempeämpi valmennuksen avulla? Tutustu lisää täältä.


"En lähde tavoittelemaan suurta taloudellista menestystä, vaan riittää, että tulen toimeen. Haluan elää mahdollisimman hyvinvoivana."

Lue lisää ajatuksiani menestyksestä täältä


Kuvat: Emmi Kiesvaara


Kommentit